Kisléta község története

A Kislétai község története, helytörténete, kiemelkedő-, példaértékű események, egyének megismerése, emlékük ápolása a célom. Az anyaggyűjtést, a helytörténeti események-, egyének történetének összeállítását, emlékük ápolását a kislétai emberek-, őseim iránti tisztelet vezérel. .

Friss topikok

Pénzes László: Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár

2019.11.17. 18:35 Pénzes László

„Ha van a világon olyan élethívatás, amely egész embert kíván,

minden figyelmet, minden fáradságot, szüntelen éberséget,

                             kételkedést és ugyanakkor sorsdöntő határozottságot az az orvos.”/Petri Gábor/

 

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár édesapja, Dr. Fülesdi Béla orvosként hosszú időn keresztül, 24 évig a kislétai emberek gyógyításával foglalkozott. A Fülesdi család a volt jegyzőlakásban kialakított orvosi lakásban, Kislétán élte a mindennapjait. Prof. Dr. Fülesdi Béla gyermekként óvodába, általános iskolába Kislétán, a Krúdy Gyula Gimnáziumba Nyíregyházán járt.

 

    Dr. Fülesdi Béla

A kislétai gyerekkori, fiatalkori élményei egy életre szólnak. Kisléta község helytörténetével foglalkozva tudomást szereztem arról, hogy Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár napjainkban is aktív kapcsolatot tart Kislétával, a kislétai emberekkel, a különböző rendezvényeken szívesen vesz részt, több területen támogatja az itt élőket, Kislétáról elszármazottnak tartja magát. Az ismeretek és javaslatok alapján természetesnek tartottam, hogy a kislétai helytörténeti kutatásom eredményeként 2015 novemberében létrejövő a kislétai görög katolikus pap fiaként született Telepi György, Nemzeti Színház örökös tag, festőművész, író, színházi mindenes tiszteletére szervezett emlékünnepségre, az emléktábla szülőházán való elhelyezésére, az emlékkiállításra professzor urat meghívjuk. Sajnos ekkor az ünnepségen nem tudott részt venni. Az ünnepség azonban alkalmat adott egy levélváltása.

Kislétai orvosi lakás /1961-1985/, 1945 előtt jegyzőlakás

A professzor úr első, 2015. november 24-i levele nagy hatással volt rám, újabb lendületet adott Kisléta helytörténetének további kutatásához, tisztelettel és szeretettel ismertetem: „Tisztelt Pénzes Úr! Nagyon nagy érdeklődéssel és nagy szeretettel szoktam olvasgatni a Kisléta története honlapot, annyira örülök, hogy rátaláltam! A képekből arra következtetek, hogy Ön a Pócsi úton, Mikó Karcsi bácsiék mellett közvetlenül lakó Pénzes néni rokona, akit nagyon jól ismertem és nagy szeretettel gondolok rá, előttem van, hogy kis imakönyvével, fejkendőben megy el a házunk előtt a templomba.

Nekem 24 évem kötődik Kislétához, nyugodtan mondhatom, hogy csak néhány évvel ezelőtt fordult át úgy az éveim száma, hogy ma már néhány évvel többet éltem Debrecenben, mint ott. Nagy szeretettel gondolok a falura, óvodába, általánosba is oda jártam és csak a gimnázium idejére kerültem be Nyíregyházára. Édesapám nagybetegen 1985-ben hagyta el a falut, 1961-től dolgozott ott. Ő meg is halt 1989-ben, 60 évesen, édesanyám a ma napig él, 85 éves lesz maholnap.

A mai napig nagyon intenzív kapcsolatom van az ottani emberekkel, ahogyan az erőmből telik, segítem, hogy itt a klinikán nagyobb figyelmet kapjanak. Nekem olyan sok szép emlékem kötődik ahhoz a faluhoz, hogy a nálam segítséget kérőket tényleg igyekszem nagy szeretettel körbevenni. Ha tehetem, és arra járok, be szoktam ugrani, körbenézem a falut. Sajnálom a Gyermekotthon gyönyörű ősparkját, ahol gyerekkoromban olyan sokat barangoltunk Bokor Petivel, a Gencsy családtól hátra maradt kertész bácsi, Bokor bácsi unokájával /Petiék a Pócsi, Bokor bácsiék a Kállai utcán laktak/. A mostani polgármester alatt szerintem még pelenkát is cseréltem gyerekkoromban, az édesapja, Imi – az én távollétemben – nagy segítsége volt akkor már betegeskedő édesapámnak.

Órákig és lapokon át tudnám sorolni a szebbnél-szebb emlékeket. Nagyon örülök, hogy tetszett válaszolni, arra gondoltam, hogy édesanyámnál vannak fényképek a 60-as, 70-es évek kislétai életéből, ha megtalálom őket, beszkennelem és elküldöm.

Nagyon sok szeretettel üdvözlöm, remélem lesz alakalmunk találkozni. Édesapám életrajzát igyekszem majd összeállítani és küldök róla majd képet is. Én meg a Létaiaknak úgyis Béci maradok és ez így is van jól. Szeretettel: Fülesdi Béla.”

A kislétai születésű Mezei József festőművész, költő, 1848-49-es tüzérfőhadnagy, Petőfi Sándor barátja és az 1848-49-es szabadságharc Kisléta község részvevőinek 2016. május 15-én tartott emlékmű avatási ünnepségen a professzor úr részt vett és koszorút helyezett el. Hálás köszönet, hogy az emlékünnepség színvonalához a személyes jelenlétével hozzájárult.

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár az általános orvosdoktori diplomát a Debreceni Orvostudományi Egyetem Általános Orvosi Karán 1988-ban szerezte meg. Az orvosdoktori avatására 1988. szeptember 10-én került sor. A szakorvosi képesítést neurológiából 1992-ben, aneszteziológiából 1995-ben szerezte meg, az egyetemi doktori /PhD/ tudományos fokozat képesítést, a Debreceni Egyetemtől 1999-ben, az MTA doktori /DSc/ tudományos fokozat címet 2004-ben kapott, 2006. szeptember 1-jétől egyetemi tanár. A Vezetői Menedzser Akadémiát 2002-2004 között végezte el. Nemzetközi tapasztalatokat Amsterdamban, Bécsben, Toulouse-ban és Cambridge-ben szerzett, számos hazai és nemzetközi szakmai társaság tagja.

 

      

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár Madácsi Marikával és az ünnepi műsor résztvevőivel

  

     Nyíregyházi Krúdy Gyula gimnázium          

  Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum

Dr. Fülesdi Béla az orvosdoktori diploma átvétele után, 1988-tól először a Debreceni Orvostudományi Egyetem Idegklinikán Molnár professzor mellett ideggyógyász orvosként dolgozott. Későbbi visszaemlékezésében édesapjára, Dr. Fülesdi Bélára első példaképként emlékszik, zseniális ember és orvos volt, utána Molnár professzort tartotta mesterének, akitől nagyon sokat tanult, többek között a porosz rendszerezettséget, hogy a betegellátás folyamatainak átláthatónak, tudatosnak és tervezettnek kell lenniük. Az átszervezés után a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Neurológiai Klinikán dolgozott, 1995-től a Neurointenzív Osztály vezetőjeként. A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Aneszteziológiai Tanszék létrehozását követően tanszékvezető helyetteseként, 2003-tól tanszékvezetőként végezte a szervezet irányítását. Egy beszélgetés alkalmával mondta: „Sokat tanultam vezetéstechnikát Csiba Lászlótól, amikor a főnököm volt, mielőtt megalakult az Aneszteziológiai Tanszék. Amit az aneszteziológiáról és az intenzív ellátásról tudni kell, azt Ugray professzornőtől tanultam meg, aki szintén zseniális szellemiségű ember. Úgy tartom, hogy ő a szakmai szülőanyám.”

 

Dr. Fülesdi Béla átveszi az orvosdoktori diplomát, Debrecen, 1988. 09. 10.

Az Egészségügyi Szakmai Kollégiumnak 2011-től elnöke (alelnökök Dr. Szilvási István, Dr. Barzó Pál, titkárok Dr. Boncz Imre, Dr. Perczel Forintos Dóra). Az Aneszteziológia és Intenzív Terápiás Szakmai Kollégiumnak 2003-tól tagja, 2007 és 2010 között titkára, majd elnöke (tagok Dr. Gál János, Dr. Nagy Géza). Az MTA Sürgősségi és Intenzív Munkabizottságának titkára Az Országos Gyógyszerterápiás Bizottságnak tagja. A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrumnak 2010 és 2013 között centrumelnök-helyettese, 2013. április 9-én a Centrum Tanácsa nagy többséggel cetrumelnökké választotta. Ekkor mondta: „Mindig nagy tisztelettel szemléltem és az évtizedek során magamévá tettem azt a kálvinista szellemet, amely hajtóerőként azért ösztönöz új tudás megszerzésére, hogy aztán azt itthon, Debrecen város és szellemi vonzáskörzete számára kamatoztassam. Itt szeretném megvalósítani a betegellátás, orvos- és egészségtudományi képzés és kutatás olyan központját, amelynek meghatározó hazai és nemzetközi kisugárzása van.”

Az Online Egészségügyi Magazinban szereplő 2011. június 19-én történt beszélgetés alkalmával az Auguszta intenzív ápolási projektre vonatkozó kérdésre a következőt válaszolta: „Csécsei professzor szabad kezet adott az Auguszta intenzív ápolás felépítésének és a műszerezettségének kialakításában. Az anyagi keret adott volt és az volt a cél, hogy egy európai uniós projekten belül magas színvonalú komplex ellátás legyen az egyetemen. Fokozatos egyeztetésben alakult ki az az intenzív struktúra, amelyet a most intenzíveket tervezők mind jönnek megnézni. Az egy- és kétágyas bokszosított intenzív kórtermek a várakozásokat teljes mértékben teljesítették. Az intenzív ágyak száma: szívsebészetnek 12, idegsebészetnek 8, sebészeti intézetnek 18.”

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár kutatási területei: klinikai aneszteziológia és intenzív terápia; az agyi vérkeringés vizsgálata az anesztéziában és intenzív terápiában; neuromuszkuláris blokkolók és hatásuk monitorozása; szepszis; fájdalomkutatás. A jelenlegi kutatásainak tudományága: klinikai orvostudományok, egészségtudományok. Az összes tudományos és felsőoktatási közleményének száma 258, a külföldön megjelent tudományos közleményeinek száma 95, a hazai kiadású idegen nyelvű közleményeinek száma 6, a 10 válogatott közlemény közé kiválasztható közleményeinek száma 191. Az összes tudományos közleményének és alkotásainak független idézettségi száma 944. A monográfiák és szakkönyvek száma, melyekben fejezetet, vagy részt írt 9.

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Idegtudományi Doktori Iskola törzstagja, a Klinikai Orvostudományok Doktori Iskola oktatója. A doktori képzéssel kapcsolatos munkájának megosztása: Idegtudományi Doktori Iskola 89%, Klinikai Orvostudományok Doktori Iskola 10%, DE-IDI Doktori Iskola Tanácsa 1%. A témavezetői tevékenysége során eddig vezetésére bízott doktoranduszok száma 17 fő, ezek közül abszolutóriumot szereztek száma 13 fő, a jelenlegi doktorandusz hallgatói 4 fő.

A különböző megbízatásait, kapcsolatait, a nyomtatott sajtót, rádiót, TV-t felhasználja, hogy az egészségügy, a betegellátás fejlődését szolgálja. A nyomtatott sajtóban foglalkozott többek között a kompetenciaszintek kijelölésének fontosságával, az orvosok itthon tartásának feltételeivel, valamint a minimum feltételek betartásával az egészségügyben.

A Magyar Narancsban Életem legszebb története címmel, 2014. április 24-én jelent meg a prof. Dr. Balla György újszülött gyógyásszal, Prof. Dr. Fülesdi Béla intenzív terápiás szakemberrel és Dr. Török Olga szülész, egyetemi docenssel folytatott beszélgetés annak kapcsán, hogy 2013 áprilisában egy 31 éves nő terhessége 15. hetében, otthonában lett rosszul, agyvérzést kapott és eszméletét vesztette. Mentőhelikopter életveszélyes állapotában szállította a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrumának Idegsebészeti Klinikájára. Az élettárs apa, az asszony szülei és orvosai rendkívüli döntése után, világra szóló bravúr eredményeként, a 15 hetes terhességből egészséges kisbaba született, az agyhalott anya 92 napig támogatott 5 szerve transzplantációs célra felhasználásra került, az orvosi, egészségügyi csapat mintaszerű, az orvosképzésben példaértékű hozzáállását, egy fantasztikus családot ismerhettünk meg.

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár, gyógyítás közben

Prof. Dr. Fülesdi Béla egyetemi tanár munkásságának megismerése alapján bátran állíthatjuk, hogy örökölt emberi tulajdonságaival, orvosszakmai szeretetével, magas szintű elméleti és gyakorlati tudásával, vezetői, és szervező készségével magas szinten szolgálta, szolgálja az egészségügyet, a betegellátást, az orvos- és egészségtudományi képzést, kutatást. Akik ismerik munkásságát, nagy tisztelettel vannak iránta, a kislétai emberek, a Kislétáról elszármazottak büszkék a munkájára, példaértékűnek tartják emberi tulajdonságait, orvosszakmai szeretetét, segítőkészségét.

A bejegyzés trackback címe:

https://kisleta.blog.hu/api/trackback/id/tr4915310304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása