Kisléta község története

A Kislétai község története, helytörténete, kiemelkedő-, példaértékű események, egyének megismerése, emlékük ápolása a célom. Az anyaggyűjtést, a helytörténeti események-, egyének történetének összeállítását, emlékük ápolását a kislétai emberek-, őseim iránti tisztelet vezérel. .

Friss topikok

Pénzes László: A Nyírséget átszelő vasútvonal története

2019.11.16. 21:13 Pénzes László

 

A Nyírséget átszelő vasútvonal története

A Nyírséget átszelő Nyíregyháza – Mátészalka - Zajta-vasútvonal a MÁV 113-as számú, egyvágányú, nem villamosított 101 km hosszú, 1435 mm nyomtávolságú, 60 km/h maximális haladási sebességű vasútvonala. A ma ismert vonal elődjének Nyíregyháza és Mátészalka közötti vonalszakaszát a Szabolcs vármegyei HÉV társaság építette. A társaság első 56,9 km hosszú vasútvonalát 1887. augusztus 20-án nyitották meg. A vasútvonal Szatmárnémeti és Fehérgyarmat közötti másik szakaszát, a Szatmár – Fehérgyarmati HÉV társaság építette. A 39 km hosszú vasútvonalat 1898. augusztus 25-én adták át.

A vasútvonal megépítése hozzájárult a térség személy-, és teherszállításának fejlődéséhez. Elsősorban a vidék mezőgazdasági áruinak szállítását szolgálta. A személy-, és teherszállítás volumene fokozatosan növekedett, csúcspontját az 1990. évi rendszerváltást megelőző években érte el. A rendszerváltást követően az áruszállítás folyamatosan csökkent, majd teljesen megszűnt és a közútra lett áttéve. A személyszállítás szintén folyamatosan csökkent, napjainkban jelentős részét átvette az autóbusz. A háborút követő években a családunk Nyírbátorba, Nyíregyházára, az ország más tájaira vonattal közlekedett. A Kisléta, Máriapócs, Pócspetri községek közös vasútállomása a műút mellett épült fel, baloldalán 1,5 km-re Kisléta, jobboldalán 1 km-re Máriapócs, és 2,5 km-re Pócspetri helyezkedett el. A három község lakosainak jelentős száma az első időszakban gyalog közlekedett a vasútállomás és az otthona között. Napjainkban autóbusz járat van.

A Fehérgyarmat – Zajta közötti személyszállítás 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltással megszűnt, azonban a 2010/2011. évi menetrendváltással 2010. december 12-én újraindult.

Motorvonat

    

A máriapócsi Vasútállomás

                                                                                                      

A 2009-es vonalbezárással tervben volt a Nyíregyháza-Nyírbátor szakasz bezárása is, de ez a vonalszakasz kikerült a végleges listából. A személy- és teherszállítás a rendszerváltás után megalapozott koncepció nélkül lett irányítva, a pénzhiány vezérelte a döntéseket, mindez jelentős károkat okozott az országnak

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kisleta.blog.hu/api/trackback/id/tr9315309298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása