Kisléta község története

A Kislétai Pénzes László ősei Kislétaiak voltak, a meglévő nyilvántartások szerin 1778 évig tudtam vissza menni. A Kislétai Pénzes Család, Kisléta is a magyar történelem része. A Kisléta község történetének feltárásához, összegyűjtéséhez a családom és Kislétai emberek iránti tiszteletem, hálám vezetett.

Friss topikok

Pénzes László: A Nyírséget átszelő vasútvonal története.

2016.09.11. 15:42 Pénzes László

   A Wikipédia alapján a Nyírséget átszelő Nyíregyháza – Mátészalka - Zajta-vasútvonal a MÁV 113-as számú, egyvágányú, nem villamosított 101 km hosszú, 1435 mm nyomtávolságú, 60 km/h maximális haladási sebességű vasútvonala. A ma ismert vonal elődjének Nyíregyháza és Mátészalka közötti vonalszakaszát a Szabolcs vármegyei HÉV társaság építette. A társaság első 56,9 km hosszú vasútvonalát 1887. augusztus 20-án nyitották meg. A vasútvonala Szatmárnémeti és Fehérgyarmat közötti másik szakaszát, a Szatmár – Fehérgyarmati HÉV társaság építette. A 39 km hosszú vasútvonalat 1898. augusztus 25.-én adták át.

A vasútvonal megépítése hozzájárult a térség személy-, és teherszállításának fejlődéséhez. Elsősorban a vidék mezőgazdasági áruinak szállítását szolgálta. A személy-, és teherszállítás volumene fokozatosan növekedett, csúcspontját az 1990 évi rendszerváltást megelőző években érte el. A rendszerváltást követően az árú szállítása folyamatosan csökkent, majd teljesen megszűnt és a közútra lett áttéve. A személyszállítás szintén folyamatosan csökkent, napjainkban az autóbusz jelentős részét átvette.

mariapocsVÁLL_1-1.jpg

                                     Máriapócsi Vasútállomás, Kisléta, Pócspetri, Máriapócs között.

Vonat szerelvény_1.jpg

                                                        Motorvonat szerelvény a Vasútállomáson.

A háborút követő években a család Nyírbátorba, Nyíregyházára, az ország más tájaira a vonattal közlekedett. A Kisléta, Máriapócs, Pócspetri községek közös vasútállomása a műút mellett épült fel, baloldalán 1,5 km-re Kisléta, jobboldalán 1 km-re Máriapócs, és 2,5 km-re Pócspetri helyezkedett el. A három község lakosainak jelentős száma az első időszakban gyalog közlekedett a vasútállomás és az otthona között. Napjainkban autóbusz járat van.

A Fehérgyarmat – Zajta közötti személyszállítás 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltással megszűnt, azonban a 2010/2011. évi menetrendváltással 2010. december 12-én újraindult. A 2009-es vonalbezárással tervben volt a Nyíregyháza – Motorvonat Máriapócsi Vasútállomás Nyírbátor szakasz bezárása is, de ez a vonalszakasz kikerült a végleges listából. A személy és teherszállítás rendszerváltás után megalapozott koncepció nélkül lett irányítva, a pénzhiány vezérelte, a döntéseket, amely jelentős károkat okozott az országnak.

A bejegyzés trackback címe:

http://kisleta.blog.hu/api/trackback/id/tr226891775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.